Promotieplatform Leek

Het bestuur

 

Het platform wordt geleid door het dagelijks bestuur. Harold de Vries zit er namens Nienoord in, Albert Kuil (mede-eigenaar van Sportcentrum Leek, het borgrestaurant, restaurant Op de Dam)  namens de horeca, Kuil is ook voorzitter van Horeca Nederland, Plus-eigenaar Marco Verbeek heeft zitting namens de Handelsvereniging, datzelfde geldt voor Robert Muizer. De rol van secretaris wordt vervuld door Carlo Eizinga van de Rabobank, het penningmeesterschap door het duo Gert Klinker (hij vertegenwoordigt de vastgoedeigenaren) en Yvonne de Weerd van de Handelsvereniging. Berend Hoekstra is voorzitter. Een stevige club. Hoe breder gedragen, hoe groter de haalbaarheid van het doel, lijkt het. “Dat klopt. Samenwerking is essentieel wil je iets bereiken. Het is ook goed dat bijvoorbeeld vastgoedeigenaren betrokken zijn. We moeten leegstand zien te voorkomen. En mocht er een pand leegstaan moet je zo’n etalageruit aanzien geven. Met een trust met een grote visual bijvoorbeeld. Dat doen ze in Berlijn ook. Niet dat ik Leek wil vergelijken met Berlijn, maar het geeft een heel andere aanblik dan een lege winkel.”

Ook de rol van de horeca is belangrijk voor het slagen van Leek als aantrekkelijk winkelcentrum en recreatiegebied, vindt Hoekstra. “Dag-horeca is belangrijk voor het verblijf. Horecazaken zorgen ervoor dat consumenten langer in het dorp verblijven. Goede horeca versterkt het winkelcentrum”,  stelt de voorzitter die ervan overtuigd is dat er per branche sowieso twee aanbieders in een dorp zouden moeten zijn. “Ik las in een onderzoek dat er per branche meerder aanbieders moeten zijn in dezelfde branche om een winkelcentrum aantrekkelijk te houden. Dat triggerde me. Centra met maar 1 aanbieder per groep krijgen het moeilijk. Mensen willen vergelijken, iets te kiezen hebben. Anders gaan ze naar grotere centra. Dat is iets om over na te denken.”